Saltar al contenido

Catalunya Ràdio | Les mil i una nits: Sexe i càncer

Ràdio · Catalunya Ràdio · «Les mil i una nits»

Micròfon groc amb el llamp vermell de Catalunya Ràdio

Per a Les mil i una nits, el programa sobre sexualitat de Catalunya Ràdio presentat per Maria de la Pau Janer, Roser Amills va preparar aquest guió sobre el sexe i el càncer.


Del guió de Roser Amills per a «Les mil i una nits» · Catalunya Ràdio

Cal destacar-ho: les necessitats i sentiments relacionats amb la sexualitat en el malalt de càncer no han estat una preocupació habitual en la pràctica mèdica quotidiana, és un tema poc freqüent en els llibres i informes dedicats al diagnòstic i tractament del càncer.

Sabem, des de la psicoanàlisi, que l’instint de vida i l’instint de mort, Eros i Tànatos, xoquen entre si

Fins i tot es diu que Freud va voler vèncer el seu càncer de mandíbula reerotitzant la seva vida d’home maduret en mantenir un embolic amb la seva cunyada, 10 anys més jove, a esquena de la seva dona (Fábula del falo, Francisco Umbral).

Un sexe diferent?

Cal ser més humils i treure’ns prejudicis: en el sexe som eterns principiants. Mai deixem de conèixer-nos, de conèixer l’altre, d’aprendre noves maneres de rebre i donar plaer. Després de la malaltia, s’inicia una nova etapa d’aprenentatge personal i per a la parella.

Optimisme: diuen els experts que la freqüència amb què es fa l’amor i la satisfacció sexual són dues activitats que retornen a la normalitat (a l’estat en què estava abans del diagnòstic) en el lapse d’un o dos anys.

El més important, en la malaltia, és no desanimar-se i fer-se costat

La reacció de l’home pel que fa a l’angoixa emocional que sent la dona que ha patit càncer juga un paper important en la recuperació sexual d’aquesta.

Quan l’home està disposat a parlar sobre els sentiments de la dona i comparteix les seves pròpies reaccions, la parella torna a la intimitat que gaudien abans del diagnòstic.

Però quan l’home evita parlar de l’impacte emocional del càncer, és més probable que la dona informi que segueix sentint insatisfacció sexual.

Obrir la ment i veure altres perspectives respecte a la vida sexual

La genitalitat no és la prioritat mai, i aquí també, i potser més que mai, s’ha de tenir ben present: petons, abraçades i massatges suaus —especialment els massatges dels peus— poden ajudar a qui pateix o ha patit càncer a sentir-se estimat i cuidat.

No forçar res

Donar-se un temps per recuperar de nou l’humor entre la parella.

Parlar, parlar i parlar: la comunicació honesta i oberta amb el cònjuge o la parella sovint millora alguns problemes sexuals i pot ajudar amb tota tensió que se senti respecte a un canvi en la relació sexual.

Vèncer pors: quan triïs l’esperança, tot és possible

En el cas de les dones hi ha sobretot por a l’abandonament de les seves parelles i a no tornar a ser les mateixes d’abans.

Una inquietud més gran encara, i que comparteixen homes i dones, és no tornar a sentir plaer. És positiu dissoldre aquesta por amb optimisme i ganes de tirar endavant.

Aprofitar la part més positiva d’enfrontar-se a una situació tan colpidora: viure el moment. «Cada dia que repto aquest càncer i sobrevisc, és una victòria per a mi», Ingrid Bergman.

Més programes de Les mil i una nits a Catalunya Ràdio.

Més a Col·laboracions en mitjans i Catalunya Ràdio.

También te puede interesar

Etiquetas

Micròfon groc amb el llamp vermell de Catalunya Ràdio

¿Qué te ha parecido? Déjame un comentario

Leo todos los comentarios y me encanta conversar con quienes me leen. Tu correo no se publicará.